AvV solo prepared piano, bimhuis, 10 maart

Naar aanleiding van zijn recent verschenen CD Minimal Damage (Evil Rabbit Records #13) werd Albert van Veenendaal door de VPRO uitgenodigd om op 10 maart a.s. een solo optreden te verzorgen in het Bimhuis tijdens het Jazz Live Weekend. De optredens van dit festival zullen live te horen zijn op radio 6.

Door voorwerpen, zoals rubbertjes, wasknijpers, schroeven, papier of tape tussen de snaren te steken of op de snaren te leggen wordt de klankkleur van de piano wezenlijk anders. Het instrument wordt hierdoor als het ware een eenpersoons-slagwerkensemble met een grote variatie aan klanken en leent zich uitstekend voor (bijvoorbeeld) percussieve muziek. Maar ook dromerige en lyrische composities en improvisaties komen goed uit de verf. Pionier van de geprepareerde piano was de Amerikaanse componist John Cage die een groot aantal stukken voor het instrument heeft geschreven. In de afgelopen jaren heeft pianist Albert van Veenendaal zich diverse speelwijzen en technieken eigen gemaakt, die hij al improviserend toepast als solist of in groepen. Journalist Remco Takken schreef: Van Veenendaal doet je geloven dat een geprepareerde piano á la John Cage in eerste instantie is ontworpen voor jazz.

De pers over Minimal Damage:

“Dit is een fascinerende monoloog. Via de geprepareerde piano worden verbluffende klanken en klankcombinaties gegenereerd en gecombineerd. Lyrische thema’s, Afrikaans of zelfs Balinees aandoende, bezwerende ritmes, repetitieve mechanistisch klinkende flarden worden briljant en evenwichtig uitgesponnen. Van Veenendaal maakt zijn ziel zichtbaar in deze muziek, die verrast, boeit, schittert als een diamant. (Marc van de Walle, Jazzmozaik, december 2010)
————–
“Een dikke veertig minuten neemt hij ons mee in een wonderlijke klankwereld waar het ongetrainde oor misschien de nodige elektronica in verwerkt zou kunnen horen. De percussieve pianostijl van Van Veenendaal leent zich perfect voor de prepared piano, die eigenlijk een eenpersoons-slagwerkensemble is. Stukken als het speelse ‘Tear Dance’ of ‘Histoire Pneumatique’ zijn ritmisch sterk, en nodigen uit tot een merkwaardige dans. Van Veenendaal heeft een goed oor voor curieuze, maar catchy melodieën, en sommige thema’s blijven nog lang na-echoën in je hoofd. Het maakt ‘Minimal Damage’ tot een afwisselend, verrassend album dat de prepared piano in Nederland (maar ook ver daarbuiten) voorgoed op de improvisatiekaart zet.
(Herman te Loo, jazzflits, 11 oktober 2010)
————–
[…] His preference for scalar patterns and single-note lines emphasizes relationships to eastern and African traditions, sometimes setting up polyrhythmic dialogues between his two hands. Veenendaal doesn’t need much time to develop remarkable complexity: “Pirouetteke” is under two minutes and sounds like brilliant hand-drumming on chromatic drums or electronic sound sources. Given his general dedication to the keyboard, Veenendaal‘s occasional forays to the strings are especially noteworthy, as in the piece called “Whales” which mixes string stroking and keyboard thumps in an evocation of animal voices. The only piece credited to another composer is Mingus’s “Goodbye Pork Pie Hat,” which here sounds oddly like John Cage’s early sonatas for prepared piano. It has the tone of reserved lament with which it’s associated, but there’s also a quality that’s both playful and exotic, the engaging sense of a pan-cultural playground that links it to the other music here.
(Stuart Broomer, Point of Departure, Canada, december 2010)

V