pianist/componist

Van Spilbergenstraat 80 hs
1057 RL Amsterdam
tel: +31 (0)20 683 04 81
mob: +31 (0)6 26 06 88 59
mail: albert.v@xs4all.nl


Albert van Veenendaal (Nederland, 1956)studeerde piano aan het Amsterdams Conservatorium. In zijn loopbaan werkt(e) hij met vele nationale en internationale jazz-, wereld- en klassieke musici in Nederland en Europa. Hij richt(te) eigen groepen op en speelt solo concerten. Hij componeert voor en speelt met theater- en dansgezelschappen en werkt als componist/arrangeur/producer voor o.m. CD-projecten en theaterproducties. Van Veenendaal werkt ook als muziekdocent en workshopleider en is adviseur compositie voor het Fonds Podium Kunsten.

Albert heeft met eigen groepen (en als 'side man') alle Nederlandse podia bespeeld. Onder meer met Pavlov (als trio en met een project rond het werk van Sinatra), zijn trio Veenendaal/Kneer/Sun, Spoon 3 + 1 Fork (songs, improvisatie & elektronica). in 2001 richtte hij 'Travelling Light' op, een platform dat pianisten de gelegenheid geeft met elkaar samen te spelen. In diverse Travelling Light combinaties trad hij o.m. op met Rob van den Broeck, Cor Fuhler, Jozef Dumoulin en Sylvie Courvoisier. Hij organiseerde 15 edities van het multidisciplinaire festival 'De Avond van de Langste/Kortste nacht'. In het kader van dit festival werkte hij als componist o.m. samen met beeldend kunstenaars.

Van Veenendaal is met (bassist) Meinrad Kneer oprichter van Evil Rabbit Records, een label voor eigentijdse geïmproviseerde muziek. Momenteel speelt hij literaire concerten met o.m. Remco Campert, Ramsey Nasr, Hagar Peeters en Toon Tellegen. Het compositorische werk van Van Veenendaal wordt met een stipendium ondersteund door het Fonds Podium Kunsten. Recentelijk componeerde hij werk voor Calefax rietkwintet (featuring Eric Vloeimans), het Amstel Saxofoon Kwartet, pianist Marcel Worms en Bigtet Tetzepi (featuring Louis Sclavis).

Albert van Veenendaal noemt zichzelf ook wel 'beeldend musicus', vanwege het epische en filmische karakter van zijn muziek. Improvisatie en compositie gaan hand in hand en lopen naadloos in elkaar over. Vanuit een open benadering en interactie met zijn medemusici creëert hij muzikale bouwwerken die onconventioneel en intuïtief zijn en waarin zijn eigen stijl direct te herkennen is.

"Ik vind het belangrijk om te musiceren zonder van te voren vastgelegde ideeën over hoe de muziek zou moeten klinken. De muziek moet ontstaan op de plek waar je speelt, niet alleen wanneer je improviseert, ook geschreven materiaal wil ik zo laten klinken. Bij wat ik 'beeldende muziek' noem, gaat het om gedrevenheid, risico, vakmanschap en niet te vergeten de persoonlijkheid van de musicus. Het steeds weer met een onbeschreven blad beginnen en me overgeven aan de poging blijft me mateloos boeien."

Van Veenendaal houdt zich intensief bezig met het uitbreiden van de klank van de vleugel middels preparaties, die meestal ook 'instant' kunnen worden ingezet. Dit resulteerde o.m. in zijn solo CD 'Minimal Damage' en optredens voor het TV programma Vrije Geluiden en het VPRO Jazzlive weekend. Hij is geïnteresseerd in samenwerking met andere kunstdisciplines zoals film, dans, beeldende kunst. Dit resulteerde in een aantal interessante projecten met hedendaagse kunstenaars en dansers (o.m Marc Bijl, Monique Besten en Neel Verdoorn).

Albert van Veenendaal werkte o.m. met:
Han Bennink, Monique Besten, Corrie van Binsbergen, Marc Bijl, Jasper Blom, Cameron Brown, Joost Buis, Manu Codjia, Calefax, Remco Campert, Sylvie Courvoisier, Tobias Delius, Matthieu Donarier, Arnold Dooyeweerd, Jozef Dumoulin, Martin van Duynhoven, John Engels, Cor Fuhler, Oene van Geel, Dick de Graaf, Wilbert de Joode, Hans Hasebos, Wiek Hijmans, Steven Kamperman, Tobias Klein, Meinrad Kneer, Kees van Kooten, Michel Masot, Claron McFadden, Esmée Olthuis, Tony Overwater, Josse de Pauw, Felicity Provan, Jeff Reynolds, Ernst Reyseger, Joshua Samson, Yonga Sun, Dirk Tanghe, Toon Tellegen, Nikos Tsilogiannis, Michael Vatcher, Patrick Votrian, Wu Wei, Paul Weiling, Xu Fengxia e.v.a.

terug naar boven