Twelve – Twelve – Twelve

Money For Your Whale

The album Twelve – Twelve – Twelve by Money For Your Whale was conceived and recorded in 2012 and never ‘officially’ released. Listening back to the music convinced me that it deserved a second life on this newly founded label. Therefor, the album is re-released on Minimal Damage Recordings and available on Bandcamp.

Money For Your Whale – Twelve – Twelve – Twelve – MDR2200

You can purchase the album for € 6,00 on Bandcamp by clicking HERE

Robert van Heumen: laptop instrument, Albert van Veenendaal: prepared piano

12 tracks recorded on December 12, 2012 by Robert van Heumen, mixed and mastered by Robert van Heumen, produced by Albert van Veenendaal and Robert van Heumen, polaroids: Monique Besten, special thanks to Heather Segger and Monique Besten

liner notes

As Van Heumen and Van Veenendaal draw us into their sonic domain, they immediately assert their sophisticated and well-developed improvising relationship. We are met with what appears, at points, to be a seamless integration of the acoustic and the electronic, resulting in a joyous ambiguity of a musical world that seems to present itself as a single unified entity. Glitchy repeated notes fool us into believing that they have been produced on the piano, until we are unsure as to whether we have just heard the piano interject, or not. Carefully selected preparations along with live sampling techniques twist, transpose and transform the commonplace instrument, and lead us through a constantly evolving exploration of various auditory realms.

But despite the tight alliance that is quickly formed within this album, the clear, distinct voice of each performer comes through in the deliciously crisp and gesturally-sensitive digital world of Van Heumen, and the deliberate tensions, releases and imagery created by Van Veenendaal. But above of all, we do not need to consider the technique and mastery displayed here in order to fully absorb this piece of work. The music itself will transport the listener through states both mechanical yet expressive; percussive and rhythmical, yet ambient and delicate; and human, yet cetacean.

Lauren Sarah Hayes, composer, performer, improviser

Al vanaf de eerste track word ik een wereld ingezogen. Hoewel ik alleen klank hoor is de eerste ervaring evenzeer auditief als visueel. Het voelt als een landschap waar je over uitkijkt en waarin, verder weg of dichterbij, gebeurtenissen plaatsvinden. Beweging in tijd en ruimte. Vanuit een oud medium denkend: een plaat of cd maakt vaak een boog waarbij het hele spectrum duidelijk wordt na het beluisteren van de hele schijf. Hier voelt het meer of je naar een dichtbundel luistert waar het soms juist meerwaarde geeft om een gedicht te lezen en het dan even op je te laten inwerken voordat je, al dan niet, verder gaat. Juist de blauwdruk van het beeld geeft je zoveel ruimte dat je eigen fantasie, in ieder geval de mijne, er volop mee aan de slag kan. Chapeau heren! Wat een genoegen om deelgenoot te mogen worden van jullie fantasiewereld.

Oene van Geel, violist and composer, winner of the prestigious Boy Edgar Price (2013)

Review (Jazzmozaïk, Marc van der Walle)
Dit muzikale experiment heeft tot fantastische resultaten geleid. De combinatie van een prepared piano met een laptop als muziekinstrument is niet alledaags, maar het geluidsuniversum dat de twee muzikanten oproepen is fascinerend. Van Veenendaal omschrijft zichzelf als een muzikant die erg visueel ingesteld is. Dat klopt: op deze plaat is het alsof het duo de subsonische communicatiegeluiden van walvissen hoorbaar maakt. Soms wordt de muziek gereduceerd tot bruitages die perfect zouden passen bij elegant bewegende walvissen in de diepzee, soms wordt het massieve van de dieren uitgedrukt in een donderende piano, gesteund door elektronisch opgewekte geluiden en ruis. Er valt over deze muziek heel veel te zeggen, maar eigenlijk moet je vooral luisteren en je fantasie de vrije loop laten. We rekenen er niet op dat iedereen zoiets enthousiast zal ontvangen; maar we zijn er wel zeker van dat dit project ook bezielde liefhebbers zal vinden die begrijpen waarrond dit alles draait, nl. een muzikaal-picturale expressie van ongebonden energie. De prachtige symbiose die bereikt wordt tussen de soms bevreemdende geluiden van de prepared piano en de laptopsounds dwingt respect af, want nooit of nooit glijdt het geheel af naar goedkoop gedoe met effecten. Opvallend is ook de prachtige mix. De piano evoceert soms de donkere geluiden van een contrabas of cello, en is dan netjes in het linker kanaal gepand, terwijl de laptop vanuit het rechtse kanaal komt aanzetten om zo te versmelten met de van links aanhollende piano. Technisch is ook dit erg verzorgd. Op de hoes staat te lezen dat je de muziek best beluistert met een goede hoofdtelefoon of met goede luidsprekers, en dat is belangrijk. Het diepste diep en het hoogste hoog moeten duidelijk overkomen, wil de muziek zijn sfeer kunnen ontsluiten. Wat ons betreft is dit een schitterend werkstuk, waarin de grenzen van het muzikale denken verlegd worden. Dat kom je niet elke dag tegen. Dat een dergelijk project zo picturaal kan inwerken is op zichzelf al veelzeggend en een dik compliment waard. Maar dat er twaalf tracks lang een erg mooie spanningsboog gecreëerd wordt bezorgt je bij momenten kippenvel. Een fantastisch werkstuk!

Marc van de Walle (jazzmozaïek)

Robert van Heumen is an electronic musician-composer using an extended laptop instrument to perform highly immersive and hyper-dynamic electro-acoustic music. As a musician, live sampling is his main tool. With a joystick and other tactile controllers, live sampled source sounds are gesturally manipulated and reworked within open ended narratives

Albert van Veenendaal refers to himself as ‘pictorial musician’ because of the epical and cinematic character of his music. Improvisation and composition go hand in hand and merge seamlessly. With an open approach and interaction with his fellow musicians he creates musical constructions that are unconventional and intuitive, displaying his unique style that will instantly be recognized.

X