News index Projecten, optredens, cd releases

MINIMAL DAMAGE – Miniatures for Prepared Piano

My fascination for the prepared piano started several years ago by hearing John Cage’s Sonata’s & Interludes. This astonishing and beautiful music opened up a completely new and unlimited perspective. Cage’s music inspired me to start experimenting myself and over the years I developed various ways of altering the sound of the piano by positioning various objects and gadgets on and between the strings, transforming it into some kind of one-person percussion ensemble. My solo album with improvisations and compositions for prepared piano, Minimal Damage (Evil Rabbit Records #13) contains the results of the investigation into this intriguing world of sounds. It is a mixture of percussive and lyrical pieces, composed or improvised. And the exploration is ongoing. By playing solo concerts or using prepared set-ups in ensembles and by sharing insights with other pianists, listening to new music etc., new discoveries are made constantly. To be continued!

For more information, music, video’s, articles, please visit my weblog: minimal damage

CD: Minimal Damage – Miniatures for Prepared Piano. Evil Rabbit Records #13
Buy CD: click here

Reviews: click here

Solo on Oerol Festival

PLANETARIUM

Matthieu Donarier, saxophones
Albert van Veenendaal, piano, prepared piano & toys

Albert van Veenendaal and Matthieu Donarier met in 2009 when both their trios merged into an exciting sextet project, playing several concerts in Holland (e.g. in th Bimhuis and Jazz International Rotterdam). The train that took Matthieu Donarier from Paris to Amsterdam passes the industrial and modern city of Rotterdam. Its breathtaking skyline inspired him to compose, while travelling, a short and descriptive duo piece for soprano sax and piano, entitled “Blue Rotterdam”.
The two trio-leaders played it as an opening piece of their sextet gigs and…a duet was born. Both being innovative and creative musicians, always on the search for new ways of Jazz, they discovered they were speaking the same language. Their improvisational idea’s merge seamlessly and their timing, even in playing rubato melodies, is as if one voice was speaking. Excited by this discovery, in december 2010 they met in Albert’s studio in Amsterdam to record new compositions and explore musical idea’s. Hot Stuff.
This duo will start being available for concerts from september 2011 and their first album can be expected in early 2012. Check out the fragments of their first recordings
Vernell Ho
Blue Rotterdam
the Hidden Ones

Geprepareerde piano op You Tube

De stukken die ik speelde voor Vrije Geluiden op 20 maart 2011 zijn op You Tube geplaatst. Ook het interview dat Melchior Huurdeman met me had is terug te zien en een impressie vanuit de repetitieruimte in het Bimhuis over het prepareren van de Steinway vleugel.
Frog Song, The Spy & The Vampire, Interview, het preparen van de Steinway vleugel

Solo Prepared Piano

Mijn nieuwe CD Minimal Damage heeft behoorlijk wat reacties losgemaakt. Zo werd ik door de VPRO uitgenodigd een solo concert te spelen in het Bimhuis tijdens het VPRO Jazz Live Weekend. Klik hier voor meer informatie en vanaf 14 maart is de audio te beluisteren en zijn er beelden van het concert te zien. En op 20 maart speel ik twee stukken van mijn CD voor het TV programma Vrije Geluiden. Ik ben erg blij met de positieve aandacht omdat dit project me zeer na aan het hart ligt. Solo concert bimhuis, 10 maart 2011

AvV solo prepared piano, bimhuis, 10 maart

Naar aanleiding van zijn recent verschenen CD Minimal Damage (Evil Rabbit Records #13) werd Albert van Veenendaal door de VPRO uitgenodigd om op 10 maart a.s. een solo optreden te verzorgen in het Bimhuis tijdens het Jazz Live Weekend. De optredens van dit festival zullen live te horen zijn op radio 6.

Door voorwerpen, zoals rubbertjes, wasknijpers, schroeven, papier of tape tussen de snaren te steken of op de snaren te leggen wordt de klankkleur van de piano wezenlijk anders. Het instrument wordt hierdoor als het ware een eenpersoons-slagwerkensemble met een grote variatie aan klanken en leent zich uitstekend voor (bijvoorbeeld) percussieve muziek. Maar ook dromerige en lyrische composities en improvisaties komen goed uit de verf. Pionier van de geprepareerde piano was de Amerikaanse componist John Cage die een groot aantal stukken voor het instrument heeft geschreven. In de afgelopen jaren heeft pianist Albert van Veenendaal zich diverse speelwijzen en technieken eigen gemaakt, die hij al improviserend toepast als solist of in groepen. Journalist Remco Takken schreef: Van Veenendaal doet je geloven dat een geprepareerde piano á la John Cage in eerste instantie is ontworpen voor jazz.

De pers over Minimal Damage:

“Dit is een fascinerende monoloog. Via de geprepareerde piano worden verbluffende klanken en klankcombinaties gegenereerd en gecombineerd. Lyrische thema’s, Afrikaans of zelfs Balinees aandoende, bezwerende ritmes, repetitieve mechanistisch klinkende flarden worden briljant en evenwichtig uitgesponnen. Van Veenendaal maakt zijn ziel zichtbaar in deze muziek, die verrast, boeit, schittert als een diamant. (Marc van de Walle, Jazzmozaik, december 2010)
————–
“Een dikke veertig minuten neemt hij ons mee in een wonderlijke klankwereld waar het ongetrainde oor misschien de nodige elektronica in verwerkt zou kunnen horen. De percussieve pianostijl van Van Veenendaal leent zich perfect voor de prepared piano, die eigenlijk een eenpersoons-slagwerkensemble is. Stukken als het speelse ‘Tear Dance’ of ‘Histoire Pneumatique’ zijn ritmisch sterk, en nodigen uit tot een merkwaardige dans. Van Veenendaal heeft een goed oor voor curieuze, maar catchy melodieën, en sommige thema’s blijven nog lang na-echoën in je hoofd. Het maakt ‘Minimal Damage’ tot een afwisselend, verrassend album dat de prepared piano in Nederland (maar ook ver daarbuiten) voorgoed op de improvisatiekaart zet.
(Herman te Loo, jazzflits, 11 oktober 2010)
————–
[...] His preference for scalar patterns and single-note lines emphasizes relationships to eastern and African traditions, sometimes setting up polyrhythmic dialogues between his two hands. Veenendaal doesn’t need much time to develop remarkable complexity: “Pirouetteke” is under two minutes and sounds like brilliant hand-drumming on chromatic drums or electronic sound sources. Given his general dedication to the keyboard, Veenendaal‘s occasional forays to the strings are especially noteworthy, as in the piece called “Whales” which mixes string stroking and keyboard thumps in an evocation of animal voices. The only piece credited to another composer is Mingus’s “Goodbye Pork Pie Hat,” which here sounds oddly like John Cage’s early sonatas for prepared piano. It has the tone of reserved lament with which it’s associated, but there’s also a quality that’s both playful and exotic, the engaging sense of a pan-cultural playground that links it to the other music here.
(Stuart Broomer, Point of Departure, Canada, december 2010)

V

TERRA

Op dit moment werk ik samen met danseres/ choreografe Neel Verdoorn aan de totstandkoming van het duet TERRA.
Een duet voor lichaam en piano, over tijd en herinnering, melancholie en temperament, samengebald in het moment van nu. Centraal in het duet staat het instrument, de geprepareerde vleugel. In het duet Terra presenteert choreograaf Neel Verdoorn zich na zo’n tien jaar voor het eerst weer als danser en werkt ze samen met componist/pianist Albert van Veenendaal, die ook
betrokken was bij haar eerste productie in 1988. In de compositie wisselen zachte harmonische klanken en de krachtige ritmiek van slagwerk elkaar af. De bewegingstaal kenmerkt zich door eenzelfde omslag, is helder en strak, maar
ook aards en theatraal.
Dansconcert – Terra

De Boodschapper

Vanaf januari 2010 verzorg ik de muziek voor deze theatervoorstelling. Speeldata zijn te vinden in mijn concertagenda en meer informatie op de site van BEER muziektheaterproducties
Peter Faber en Elsa May Averill als twee onderzoeksjournalisten, die als opdracht hebben het leven van Mohammed zo helder en objectief mogelijk te reconstrueren. Spelend en vertellend doorlopen zij het leven van Mohammed, gebruikmakend van talloze rekwisieten die opgeslagen liggen in metershoge stellingkasten. Eén van hen ziet Mohammed als een gewone vent die met mooie idealen is begonnen maar gaandeweg veel water bij de wijn heeft gedaan om de macht te behouden. De ander, een jonge vrouw, ziet het leven van Mohammed als een onvermoeibare campagne tegen hebzucht, arrogantie en onrecht. Net zoals bij de erfgenamen van Mohammeds gedachtegoed het geval is, raken ook de gemoederen van de twee journalisten geregeld oververhit.

‘De boodschapper’, vrij naar het boek van Kader Abdolah, kenmerkt zich door de hoge spelenergie en veel wisselende perspectieven. De live muziek speelt in ‘De boodschapper’, net als in ‘Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran’ een grote rol als nuchtere onderbreking wanneer de gemoederen te hoog oplopen.

Regie: Aike Dirkzwager
Tekst: Helmert van Woudenberg
Spel: Peter Faber (acteur), Vera Ketelaars (actrice) en Albert van Veenendaal (muziek)
Vormgeving: Rogier Willems
Compositie: Albert van Veenendaal