Persquotes

"Dit is een fascinerende monoloog. Via de geprepareerde piano worden verbluffende klanken en klankcombinaties gegenereerd en gecombineerd. Lyrische thema’s, Afrikaans of zelfs Balinees aandoende, bezwerende ritmes, repetitieve mechanistisch klinkende flarden worden briljant en evenwichtig uitgesponnen. Van Veenendaal maakt zijn ziel zichtbaar in deze muziek, die verrast, boeit, schittert als een diamant."
(Marc van de Walle, Jazzmozaik, december 2010)

Pianist Albert van Veenendaal ging uit zijn dak op de piano alsof er donder en bliksem door het Bimhuis ging
(Jazzpodium)

Van Veenendaal bevindt zich in een stijl met visie. Een man met een eigen geluid: dwars, persoonlijk en herkenbaar
(De Twentsche courant)

Pianist Albert van Veenendaal laveert [...] op een prikkelende manier tussen intelligente abstractie en melodieuze lyriek.
(de Volkskrant)

Albert van Veenendaal is een meester in het maken van ritmische figuren
(het Parool)

Mede dankzij de muzikale klasse van de toetsenist zijn elementen toegevoegd die op bijna mystieke gronden de aandacht vast weten te houden
(Utrechts Nieuwsblad)

Vakmanschap, bliksemsnelle wendingen en compositorische grappen houden dit gevaarlijke spel met stijlen en genres overtuigend op een manier die aan het werk van Frank Zappa en Carla Bley herinnert
(de Volkskrant)

Prikkelend, stimulerend en technisch voortreffelijk musiceren
(Arnhemse Courant)

Van Veenendaal doet je geloven dat een geprepareerde piano à la John Cage in eerste instantie is ontworpen voor jazz
(Remco Takken, freelance journalist)

terug naar boven

 

Interview

Op kwadratuur een uitgebreid interview dat Sven Claeys had met Albert van Veenendaal over zijn laatste CD Minimal Damage (geheel gewijd is aan de geprepareerde piano) en over zijn gehele muzikale carrière.

Albert van Veenendaal te horen op drie nieuwe cd's
muziek vanuit samenwerking, niet vanuit controverse

Bij TryTone verschijnen maar liefst drie cd's tegelijk waarop pianist Albert van Veenendaal te horen is. 'Terra Firma' is een cd met nieuwe muziek voor drie piano's. Naast Van Veenendaal zijn Niko Langenhuijsen en Joseph Dumoulin te horen. 'Songs To Dance Strangely With' werpt een frisse blik op de klassieke jazzbezetting van piano, contrabas en drums. 'Stripes & Spikes & Strikes' is een intiem album met saxofoniste Esmée Olthuis.

Van Veenendaal zelf zegt over deze nieuwe albums: "Alle muzikanten op die cd's voelen het als hun eigen project, net als ik. Alleen speel ik toevallig op alle drie. Wat ik zelf erg interessant vind, en dat is een gemeenschappelijk ding dat in al die groepen naar voren komt: het gebruik van de piano in de breedst mogelijke zin. Een piano is een solistisch instrument, maar het is ook een begeleidingsinstrument en een ritme-instrument. Een piano kan het allemaal. Het gaat om samenspel, en dat kun je op verschillende manieren aanpakken.

Alle facetten
"In een duo zoals met saxofoniste Esmée Olthuis komen alle drie aspecten het meeste aan de orde, denk ik. Zo'n 1-op-1 combinatie biedt de meeste mogelijkheden om de piano in al zijn facetten te gebruiken. We improviseerden ooit in Zaal 100 omdat we allebei het gevoel hadden dat we 'iets' samen moesten gaan doen. Dat heeft heel goed uitgepakt, 'Stripes & Spikes & Strikes' is alweer onze tweede cd. Esmée maakte ooit het grapje dat ik haar vaste begeleider ben. Vaak voelt het juist omgekeerd! Met Esmée ben ik erg bezig met lyriek, lange lijnen uitzetten."

Andere kijk op klassieke bezetting
"Het pianotrio met bassist Meinrad Kneer en drummer Yonga Sun probeert een andere kijk te geven op de klassieke bezetting van piano, contrabas en drums. Ooit heb ik gezegd: voor mijn vijftigste wil ik in een klassiek pianotrio gespeeld hebben. Dat is gelukt, ik ben nu 48. Met contrabassist Meinrad Kneer zoeken we 'de rand' op. Het bluesje 'Reminiscence' is volledig geïmproviseerd, daar gaat het om het elkaar uitdagen, meer dan in de andere twee groepen. Dat doen we door niet de piano centraal te stellen als 'de meneer die de harmonieën speelt, de melodietjes en de solo's'. De gelijkwaardigheid tussen de partners wordt door ons nagestreefd.

Een gemeenschappelijk geluid
Dat geldt voor de drie pianisten van Travelling Light nog sterker. In het hoesje van de cd zie je foto's van de ruggen van de drie pianisten. Het idee was dat je met behoud van alles wat je meebrengt in zo'n groep zoekt naar een gemeenschappelijk geluid. Dat is een interessante paradox. Je hoort nog steeds het karakter van de spelers in Travelling Light. Ik heb dan ook in het cd-hoesje laten zetten wie er 'links', 'midden' en 'rechts' in het stereobeeld te horen zijn. Maar toen we onze ideeën doorspraken was de vraag eerder: hoe klinken we met drie concertvleugels? Hoe kunnen we daar een 'groepssound' van maken? Een van de programma's die we met Travelling Light deden heette niet voor niets 'Contexxxt'. De drie 'x'-en stonden voor drie handtekeningen, maar het zijn de handtekeningen van drie anonieme mensen."
Zelden treedt Van Veenendaal op de voorgrond als bandleider, en ook op de recente worp cd's is hij vooral te horen als gelijkwaardig partner van de andere muzikanten. Een cd van het Albert van Veenendaal Trio zit er niet bij, en ook heftige confrontaties met extraverte solisten zijn ver te zoeken.
"Ik heb het er laatst nog uitgebreid over gehad met gitariste Corrie van Binsbergen. Net als zij ben ik een echte ensemble-speler. Ik denk dat dat is omdat wij uit dezelfde generatie komen. Wij vinden het spannender om vanuit samenwerking iets te bereiken dan met controverse. Dat zit in mijn karakter, en ik vind het ook muzikaal interessanter. Ik zoek wel degelijk de spanning op en het risico, maar dat staat altijd ten dienste van de compositie, nooit om iets te forceren. Het hangt heel erg af van de mensen met wie je samenspeelt. Ik ben ervan overtuigd dat als je de juiste mensen vindt, het geheel meer is dan de som van de delen."

(TT559-029) Van Veenendaal/Kneer/Sun: Songs To Dance Strangely With
(TT559-030) Travelling Light Piano Trio: Terra Firma
(TT559-031) Olthuis & Van Veenendaal: Stripes & Spikes & Strikes









terug naar boven