“To be a teacher is my greatest work of art” – Joseph Beuys
(English translation under the Dutch text)
Deze uitspraak die Joseph Beuys in 1969 deed, inspireert me. Het leraarschap als gelijkwaardig onderdeel van mijn creatieve leven. Meer dan ooit is het nodig om het stokje door te geven, ervaring te delen en jonge mensen te helpen hun makerschap vorm te geven. Het scheppen van een veilige en uitdagende leeromgeving waarin geëxperimenteerd kan worden, waarin studenten fouten kunnen maken en daarvan kunnen leren acht ik van groot belang.
Artistieke coaching en verdieping van het maakproces
Mijn decennialange ervaring als docent, artistiek coach en maker geef ik momenteel ook gestalte in mijn privé-praktijk. Vanuit een werkwijze die ik omschrijf als diep luisteren (her)ontdekt, ontwikkelt de student of (semi) professional nieuwe creatieve velden en mogelijkheden. In individuele gesprekken of groepsbijeenkomsten worden grenzen verlegd, knelpunten blootgelegd en met een frisse blik leren gefaciliteerd. Dit alles vindt plaats in een veilige omgeving, waarbij naar de specifieke individuele leervraag wordt gekeken. Feedback wordt gegeven aan de hand van de Dasarts Feedback methode, een constructieve benadering waarbij oordeelloos nieuw werk en ontdekkingen op artistiek gebied wordt onderzocht en naar een volgend niveau gebracht. In de sessies staat altijd het werk en het maakproces centraal
Neem voor verdere informatie contact op via mail.
Op de pagina Verdieping van het Maakproces meer informatie, voorwaarden en tarieven.
Musician 3.0 als inspiratie
In een veranderende wereld met een kwetsbaar cultureel klimaat is er behoefte aan breed inzetbare professionele musici /makers die in staat zijn inter-disciplinair te werken. Vanuit die visie werd binnen het Utrechts Conservatorium een studierichting opgericht met de prikkelende naam Musician 3.0. Van 2012 tot op heden ben ik verbonden aan deze opleiding, die me continu uitdaagt, scherp houdt en mijn visie op educatie, coaching en artistieke begeleiding heeft helpen ontwikkelen. Binnen de opleiding heb ik een makersvak ontwikkeld dat is uitgegroeid is tot een kernvak in het derde jaar van de bachelor opleiding en dat ook door de Master studenten wordt gevolgd: MMP: maakprocessen voor muziek performance. De bachelor leidt flexibele makers op, breed onderlegd, met beide benen in de maatschappij en met een herkenbaar artistiek profiel.
Deze studenten passen niet in de ‘malletjes’ zoals ze er lagen en liggen. Ze hebben als het ware een ander DNA: geen keuze voor één muziekstijl, voor één instrument, voor één rol binnen de beroepspraktijk. Wel de overtuiging om het muziek vak in te stappen vanuit een hybride profiel. T-shaped professionals, communicatieve makers met een improviserend brein, klaar om een samenwerking aan te gaan met ‘whoever is in the room’, bereid om naar zichzelf en hun functioneren te kijken, hun aannames onder de loep te nemen en te leren vanuit nieuwsgierigheid en fascinatie. Authentieke en vakbekwame makers die met zelfvertrouwen hun weg in de wereld weten te vinden.
English:
“To be a teacher is my greatest work of art” – Joseph Beuys
This statement that Joseph Beuys made in 1969 inspires me. Teaching as an equal part of my creative life. More than ever, it is necessary to pass on the baton, share experience and help young people shape their creatorship. I consider it very important to create a safe and challenging learning environment in which experimentation can take place, in which students can make mistakes and learn from them.
Artistic coaching and deepening of the creative process
I am currently also putting my decades of experience as a teacher, artistic coach and maker into practice in my private practice. Based on a working method that I describe as (re)discovering deep listening, the student or (semi) professional develops new creative fields and possibilities. In individual conversations or group meetings, boundaries are pushed, bottlenecks are exposed and learning with a fresh perspective is facilitated . All this takes place in a safe environment, where the specific individual learning questions are taken into account. Feedback is given using the Dasarts Feedback method, a constructive approach in which new work and discoveries in the artistic field are examined without judgment and in this manner taken to the next level. The sessions always focus on the work and the creative process. For further information please contact me by mail. More information, conditions and rates can be found on the Verdieping van het Maakproces page.
Musician 3.0 as inspiration
In a changing world with a vulnerable cultural climate, there is a need for broadly employable professional musicians/makers who are able to work inter-disciplinary. Based on this vision, a study program was founded within the Utrecht Conservatory with the stimulating name Musician 3.0. From 2012 to date, I have been involved in this course, which continuously challenges me, keeps me sharp and has helped develop my vision on education, coaching and artistic guidance. Within the course I have developed a subject on artistic making processes that has grown into a core subject in the third year of the Bachelor’s course and which is also followed by the Master students: MMP: making processes for music performance. The bachelor teaches flexible makers, broadly educated, with both feet in society and with a recognizable artistic profile.
These students do not fit into the ‘moulds’ as they were and are. They have a different DNA: no choice for one musical style, nor for one instrument, nor for one role within professional practice. However, the conviction to enter the music profession from a hybrid profile. T-shaped professionals, communicative makers with an improvising brain, ready to collaborate with ‘whoever is in the room’, willing to look at themselves and their functioning, to examine their assumptions and to learn from curiosity and fascination. Authentic and skilled makers who know their way in the world with self-confidence.