EDUCATIE

“I am going to be your last teacher. Not because I’ll be the greatest teacher you may ever encounter, but because from me you will learn how to learn. When you learn how to learn, you will realize that there are no teachers, that there are only people learning and people learning how to facilitate learning.”  (Moshe Feldenkrais)

“To be a teacher is my greatest work of art” – Joseph Beuys

For English text, click HERE

Deze uitspraak die Joseph Beuys in 1969 deed, inspireert me. Het leraarschap als gelijkwaardig onderdeel van mijn creatieve leven. Meer dan ooit is het nodig om het stokje door te geven, ervaring te delen en jonge mensen te helpen hun makerschap vorm te geven. Het scheppen van een veilige en uitdagende leeromgeving waarin geëxperimenteerd kan worden, waarin studenten fouten kunnen maken en daarvan kunnen leren acht ik van groot belang.

Artistieke coaching en verdieping van het maakproces
Mijn decennialange ervaring als docent, artistiek coach en maker geef ik momenteel ook gestalte in mijn privé-praktijk. Vanuit een werkwijze die ik omschrijf als diep luisteren (her)ontdekt, ontwikkelt de student of (semi) professional nieuwe creatieve velden en mogelijkheden. In individuele gesprekken of groepsbijeenkomsten worden grenzen verlegd, knelpunten blootgelegd en met een frisse blik leren gefaciliteerd. Dit alles vindt plaats in een veilige omgeving, waarbij naar de specifieke individuele leervraag wordt gekeken. Feedback wordt gegeven aan de hand van de Dasarts Feedback methode, een constructieve benadering waarbij oordeelloos nieuw werk en ontdekkingen op artistiek gebied wordt onderzocht en naar een volgend niveau gebracht. In de sessies staat altijd het werk en het maakproces centraal

Neem voor verdere informatie contact op via mail.
Op de pagina Verdieping van het Maakproces meer informatie, voorwaarden en tarieven.

Musician 3.0 als inspiratie
In een veranderende wereld met een kwetsbaar cultureel klimaat is er behoefte aan breed inzetbare professionele musici /makers die in staat zijn inter-disciplinair te werken. Vanuit die visie werd binnen het Utrechts Conservatorium een studierichting opgericht met de prikkelende naam Musician 3.0. Van 2012 tot op heden ben ik verbonden aan deze opleiding, die me continu uitdaagt, scherp houdt en mijn visie op educatie, coaching en artistieke begeleiding heeft helpen ontwikkelen. Binnen de opleiding heb ik een makersvak ontwikkeld dat is uitgegroeid is tot een kernvak in het derde jaar van de bachelor opleiding en dat ook door de Master studenten wordt gevolgd: MMP: maakprocessen voor muziek performance. De bachelor leidt flexibele makers op, breed onderlegd, met beide benen in de maatschappij en met een herkenbaar artistiek profiel.

Deze studenten  passen niet in de ‘malletjes’ zoals ze er lagen en liggen. Ze hebben als het ware een ander DNA: geen keuze voor één muziekstijl, voor één instrument, voor één rol binnen de beroepspraktijk. Wel de overtuiging om het muziek vak in te stappen vanuit een hybride profiel. T-shaped professionals, communicatieve makers met een improviserend brein, klaar om een samenwerking aan te gaan met ‘whoever is in the room’, bereid om naar zichzelf en hun functioneren te kijken, hun aannames onder de loep te nemen en te leren vanuit nieuwsgierigheid en fascinatie. Authentieke en vakbekwame makers die met zelfvertrouwen hun weg in de wereld weten te vinden.

X