Pavlov

foto: Monique Besten

De gedragswetenschapper Pavlov, die bekend werd door zijn proeven aangaande conditionering, is het ‘boegbeeld’ van dit ensemble dat zich los van bestaande stijlen opstelt. In de muziek is conditionering (het feest der herkenning) een belangrijk element: de muziek die men bijvoorbeeld vaak beluisterde tijdens de eerste verliefdheid, zal bij de meeste mensen gedurende de rest van hun leven een “Pavlovreactie” veroorzaken. We ervaren dan als het ware weer die gemoedstoestand.

Tablemusic
Het project ‘Tablemusic’ ontstond vanuit de behoefte aan nieuwe muziek die geschikt is in de huiselijke sfeer, tijdens het koken of bij het diner, maar die niet als achtergrondmuziek (muzak) wordt ervaren. Tablemusic is een onderzoek naar de hedendaagse equivalent van een wijze van componeren die door de eeuwen heen gebruikelijk was (Erik Satie en de grote klassieke meesters beoefenden reeds dit genre). De Tablemusic van Pavlov is welluidende en originele muziek van nu, met een ongebruikelijke bezetting die qua klank tegen kamermuziek aanhangt en elementen van jazz, popmuziek en klassieke muziek in zich draagt.

De pers over Pavlov

“transparant en ritmisch” (de Telegraaf)
“dartel, fris, hoekig, absurd en heftig” (het Parool)
“bruist en swingt eigenwijs” (Utrechts Nieuwsblad)
“eigenzinnige arrangementen” (de Volkskrant)

Pavlov Plays Jazz

In dit project laat Pavlov zich inspireren door markante persoonlijkheden uit de jazztraditie zoals Eric Dolphy, Gil Evans, Thelonious Monk en Lee Konitz. Er wordt samengewerkt met drie uitgesproken persoonlijkheden uit de Nederlandse jazz: Jasper Blom, Frans van der Hoeven en John Engels. Na een knallend eerste concert op het festival ‘De Avond van de Langste Nacht’ (SJU Jazzpodium, Utrecht) hebben alle spelers er enorm veel zin in om verder samen te spelen en gezamenlijk in de jazztraditie te graven. Alle composities voor dit project zijn geschreven door de spelers.

Voor ‘Pavlov Plays Jazz’ heeft Oene van Geel de compositieopdracht van het North Sea Jazz Festival 2005 gekregen. Dit concert vond plaats op 10 juli 2005.

Line up:
Oene van Geel: viool | Jasper Blom: saxen / clarinet  | Hans Hasebos: vibrafoon | Albert van Veenendaal: piano  | Mark Haanstra: contrabas | John Engels: drums

English:

The inspirational figure behind this ground-breaking ensemble is Ivan Pavlov, the behavioural psychologist who gained fame for his experiments on conditioned reflexes. Conditioning – the joy of recognition! – plays an important role in all of the arts, and this is especially true of music. The soundtrack to one’s first love, for instance, is seldom forgotten; a few bars are usually enough to induce a Pavlovian rush of those turbulent feelings in most of us.

The tablemusic project arose out of the need for a new kind of music; one that was suited to the home, to listen to whilst cooking or eating, but which would not be perceived as muzak. Tablemusic is the Pavlov Trio’s search for the contemporary equivalent of an approach to composition that has been used for centuries [including by Eric Satie and other classic masters]. It is harmonious, original, contemporary music, played by an unusual instrumental line-up whose chambermusic-like sound embraces elements of jazz, pop and classical music.

The press on Pavlov

“transparent and rhythmical” (de Telegraaf)
“frisky, fresh, angular, absurd and fierce” (het Parool)
“cheekily dazzles and swings” (Utrechts Nieuwsblad)
“arrangements with a mind of their own” (de Volkskrant)

Pavlov Plays Jazz

In this project Pavlov get their inspiration from striking personalities in the jazz tradition such as Eric Dolphy, Gil Evans, Thelonious Monk and Lee Konitz. Three distinct personalities from Dutch jazz collaborate on this one: Jasper Blom, Frans van der Hoeven and John Engels. After a cracking first concert during the festival “De Avond van de Langste Nacht” (“The Evening of the longest Night”) in SJU jazz venue in Utrecht, all the musicians are very keen to continue playing together and to commonly dig deeper into the jazz tradition. All compositions in this project are written by the performers. Oene van Geel was awarded the North Sea Jazz Festival 2005 composition assignment for “Pavlov Plays Jazz”. This concert took place on 10th July 2005.

Line up:
Oene van Geel: violin | Jasper Blom: saxes / clarinet | Hans Hasebos: vibraphone | Albert van Veenendaal: piano | Mark haanstra: bass | John Engels: drums

Pavlov Five
Een band met een ronkend jazz geluid. Pavlov five speelt orginele stukken: aansprekend en vrij van conventies: Oene van Geel | Hans Hasebos | Albert van Veenendaal | Yonga Sun | Meinrad Kneer

PAVLOV, opgericht als trio in 2000, viert zijn 10 jarig jubileum in een nieuwe bezetting met Meinrad Kneer op contrabas en Yonga Sun op drums.

De authentieke signatuur van PAVLOV klinkt door in de nieuwe composities; beeldende muziek die zich nergens wat van aantrekt en de groove binnen handbereik houdt.

English:

a band with a throbbing jazz sound. Pavlov five plays original pieces: appealing and without conventions.

PAVLOV set up as trio in 2000, celebrates its 10 year old jubilee in a new line-up with Meinrad Kneer on contrabass and Yonga Sun on drums.

You can hear the authentic signature of PAVLOV in the new compositions; expressive music that does not care about anything and that keeps the groove within hand range.

X