Recensie van Holly Moors in Moors Magazine:
How Do I Listen is een bijzonder album, niet alleen omdat de basis van dit volledig geïmproviseerde album uit teksten bestaat, maar ook omdat dit soort geïmproviseerde muziek maar zelden ook humoristisch is, en hier mag wel degelijk gelachen worden – van dit soort instant composing kan ik alleen maar heel blij worden.
Tineke de Jong is klassiek geschoold, maar is duidelijk niet bang voor het muzikale avontuur, en dat geldt zeker ook voor de ongebreidelde fantasierijke piano-uitstapjes van Van Veenendaal. Tel daar de krankzinnig acrobatische en vrije zang van Gilbert bij op en je begrijpt dat dit trio, dat tot nu toe vanuit een mix van gecomponeerde muziek en improvisatie speelde zich zeker genoeg voelde om volledig vanuit improvisatie te gaan werken. Spannender, maar het levert geweldige stukken op.
De poëtische teksten van onder meer de veertiende–eeuwse Soefi-dichter Hafez, F. Scott Fitzgerald, Yosa Buson (achttiende eeuw) worden aangevuld met krantenkoppen en teksten van Jodi Gilbert, en op een merkwaardige manier komen die allemaal nog beter tot hun recht binnen dat geïmproviseerde kamermuziek-trio. Verbluffend, maar heerlijk. Feel-good avant-garde!