“Het verhaal van ‘The Bluebird Flew’ begon met een concert van Van Geel en Van Veenendaal, dat als stream werd gezien door de organisators van het Korean Jarasum Jazz Festival. Die wilden de opnames graag uitzenden, wat weer leidden tot de ontmoeting van de beide musici met Kim en tot het concert in oktober 2021 in Splendor. Een schot in de roos, waarbij de Koreaanse muziek prachtig blijkt samen te vallen met de geïmproviseerde klanken van deze twee bijzonder veelzijdige Nederlandse musici, die in hun spel altijd balanceren op de grens tussen jazz en hedendaags gecomponeerd. Een prachtig voorbeeld is die ritmische passage in de opener ‘What if, What is’. En heel bijzonder die muzikale uitingen verderop in dit stuk, een terloops tot stand gekomen geluidsmozaïek. Als vocaliste komt Kim fantastisch tot haar recht in het bijzonder innemende titelstuk ‘The Bluebird Flew’, met name door de zeer spaarzame begeleiding van Van Geel en Van Veenendaal. Al laat die laatste zo nu en dan ook beduidend krachtigere aanslagen horen. Van Geel opent knarsend ‘Distractions and Distinction’, begeleid door Kims percussie en Van Veenendaals geprepareerde piano. In ‘Transmutation’ heeft het trio de blues, zich uitend in krachtig altvioolspel, ritmische aanslagen op de piano en melancholieke zang van Kim. Tot slot klinkt het vrij klassiek klinkende ‘Contemplation’, met ook hier de indrukwekkende zang van Kim.” (Nieuwe Noten)
“The story of ‘The Bluebird Flew’ started with a concert by Van Geel and Van Veenendaal, which was seen as a stream by the organizers of the Korean Jarasum Jazz Festival. They wanted to broadcast the recordings, which in turn led to the meeting of the two musicians with Kim and to the concert in October 2021 in Splendor. A bull’s-eye, where Korean music appears to coincide beautifully with the improvised sounds of these two exceptionally versatile Dutch musicians, whose playing always balances on the border between jazz and contemporary composition. A beautiful example is that rhythmic passage in the opener ‘What if, What is’. And very special are those musical expressions later in this piece, a sound mosaic created by chance. As a vocalist, Kim comes into her own in the particularly endearing title piece ‘The Bluebird Flew’, especially due to the very sparse accompaniment of Van Geel and Van Veenendaal. Although the latter occasionally produces significantly more powerful attacks. Van Geel opens with a crunching ‘Distractions and Distinction’, accompanied by Kim’s percussion and Van Veenendaal’s prepared piano. In ‘Transmutation’ the trio has the blues, expressing itself in powerful viola playing, rhythmic attacks on the piano and melancholic singing by Kim. Finally, the quite classic-sounding ‘Contemplation’, with Kim’s impressive vocals here too.” (Nieuwe Noten)